Tekenen voor het verpleeghuis: ‘Doen waar we blij van worden!’

GRONINGEN ‘Ach, krijg ik zomaar een kaart van een onbekende, wat leuk!’, zegt een cliënt van verpleeghuis Heymanscentrum Boterdiep in Groningen.

Een tekeningenactie van Thea van der Molen leverde tot nu toe 200 tekeningen en kaarten op, het resultaat is te volgen op @activiteitenboterdiep.

De cliënten van Heymanscentrum afdeling Boterdiep behoren tot de risicogroep in de coronacrisis. Bezoek van familie en bekenden is uitgesloten. De centrale activiteiten voor cliënten zijn stopgezet. ,,De cliënten zijn blij om mij te zien. Familie zien ze alleen maar zwaaiend achter het raam buiten”, zegt agogisch medewerker Thea van der Molen (50) uit Nieuw Roden, zij zorgt voor activiteiten op de observatie- en screeningsafdeling Boterdiep.

Oproep

,,’Wat nu. Wat gaan we doen?’, dacht ik”, zegt Van der Molen. ,,Vanaf februari komen kinderen van Klavertje 6 van SKSG hier - normaal gesproken - om te knikkeren en te verven. Soms maken ze een tekening. En zo ontstond het idee voor een tekeningenactie.” Van der Molen plaatste op lokale en social media de oproep ‘Kinderen in Groningen, gooi je tekening niet weg, stuur ze als post naar verpleeghuis Heymanscentrum!’

In het Heymanscentrum krijgen patiënten geriatrische revalidatie zorg (GRZ). Op afdeling Boterdiep revalideren cliënten die naast lichamelijke problemen, na bijvoorbeeld een operatie, een cognitieve problematiek hebben ontwikkeld. Dat uit zich in verwardheid of geheugenverlies. Bij het zorgcentrum volgen ze dan een revalidatieprogramma. De leeftijd van de cliënten ligt tussen de 59 en 97 jaar.

De oproep leverde maar liefst 200 kaarten en tekeningen op in slechts twee weken tijd. ,,‘Wat kunnen die kinderen al goed tekenen’, hoor ik een bewoner zeggen. Mooi toch!”, zegt Van der Molen. ,,We krijgen stapels kaarten en tekeningen. Soms zelfs een bos bloemen. Op sommige kaarten schrijven kinderen verhalen of gedichten. Die lees ik de cliënten voor. Prachtig vinden ze het.”

Instagram

Voor Van der Molen is ondoenlijk om kinderen persoonlijk te bedanken voor hun post. Daarom plaatste ze op de Instagramaccount @activiteitenboterdiep regelmatig een serie foto’s van een wand vol tekeningen. ,,Dat Instagramaccount startte net op het moment dat de coronacrisis losbarstte. Het was bedoeld om ver weg wonende familie van cliënten op de hoogte te houden van een opname. Nu gebruik ik het vooral om informatie uit wisselen en ideeën op te doen met collega’s. En om de kinderen te laten zien dat hun kaarten op de goede plek komen.” De kaartenpost gaat overigens eerst in een plastic zak 24 uur in quarantaine om de kans op besmetting te beperken. Cliënten lezen zodoende de kaartenpost een dag later.

Beeldbellen

Het werk van Van der Molen bestaat normaal gesproken uit een vast en strak programma met activiteiten. Zoals gezegd, dat is afgelast. ,,Niet alles trouwens, het wekelijkse kookuurtje op maandag gaat wel gewoon door. Dat is te leuk om te doen, daar stoppen we niet mee”, zegt Van der Molen. Speciaal in deze coronatijd heeft ze activiteiten met de insteek ‘Doen waar we blij van worden!’ Zo heeft ze in overleg met haar leidinggevende beeldbellen ingesteld. Familie van cliënten kan op afspraak een gesprek voeren. Ook bedacht ze balkongesprekken: een gesprek op afstand vanaf een balkon op twee hoog met een kennis beneden op straat.

Zolang er tekeningen binnenkomen gaat Van der Molen door met de actie. Wanneer de stroom stopt verzint ze weer anders, besloot ze al. ,,Ik ben 25 jaar agogisch medewerker voor ouderen op verschillende locaties van Dignis/Lentis waar het Heymanscentrum onderdeel van is. Het is dankbaar om voor deze doelgroep te werken, ook nu in deze enorm ingrijpende situatie. De coronacrisis gaat vroeg of laat voorbij, maar de actie is een blijvertje. Alle post bewaar ik en gaat straks in een map. Zo kunnen we later terugkijken op deze rare tijd.”

Ook een tekening maken?

Stuur die naar Heymanscentrum, Henri Dunantlaan 20, 9728 HD Groningen. Thea van der Molen zorgt dat de tekening op de juiste plek komt.