Kinderen verliezen interesse voor school en huiswerk nu ze door corona al wekenlang thuisonderwijs krijgen

De helft van de ouders van leerlingen in het voortgezet onderwijs rept over motivatieproblemen bij hun kinderen nu zij vanwege corona al wekenlang zijn aangewezen op thuisonderwijs.

Dat blijkt uit onderzoek door het Sociaal Planbureau Groningen vorige maand onder bijna 4000 inwoners. Met het afstandsonderwijs verliest een deel van de kinderen de interesse in school en huiswerk.

Moeite om gemotiveerd te blijven

Dat constateren zowel ouders van leerlingen in het voortgezet onderwijs als kinderen uit het basisonderwijs. De helft van de ouders geeft aan dat hun kind moeite heeft gemotiveerd te blijven voor het onderwijs. Een derde van de ouders ziet geen motivatieproblemen te zien bij hun kind.

Twee maanden onderwijs op afstand brengt beperkingen met zich mee. Bijna de helft van de basisschoolouders vindt de kwaliteit van het onderwijs goed. Maar 20 procent noemt de kwaliteit onvoldoende.

Ruim een kwart van de basisschoolouders en ruim een derde van de ouders met kinderen in het voortgezet onderwijs denkt dat hun kind onderwijsachterstand heeft opgelopen. Ruim 40 procent van de ouders verwacht dat de achterstanden niet zomaar zijn weggewerkt en op langere termijn nog zichtbaar zijn.

Effecten op sociaal-emotionele ontwikkeling

Ouders vrezen dat het thuisonderwijs effecten zullen hebben op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. De helft van de ouders van zowel leerlingen uit het voortgezet onderwijs als het basisonderwijs noemt het contact met klasgenoten in deze coronatijd onvoldoende.

De tevredenheid over het contact tussen ouders en leerkracht verschilt voor basis- en voortgezet onderwijs. In het basisonderwijs is de helft van de ouders hier tevreden over en vindt een kwart het contact onvoldoende. In het voortgezet onderwijs toont 41 procent van de ouders zich tevreden en wenst 32 procent meer contact.