Hulp voor de horeca in de Oranjewijk

GRONINGEN Misschien heb je ze ook zien hangen? Wie door de Oranjewijk wandelt, ziet regelmatig posters achter de ramen van huizen met de oproep ‘Help onze Horeca!’.

In coronatijd stropen buurtverenigingen de mouwen op voor de horeca in hun wijk.

Half april - al middenin coronatijd – starten de buurtverenigingen Noorderplantsoenwijk en Oranjebuurt een actie voor de horeca in de wijk. ‘In deze bijzondere tijd moeten we elkaar zoveel mogelijk helpen, ook zijn het maar bescheiden acties. Dat geldt zeker voor de horeca’, staat in een bericht aan wijkbewoners.

Buurtbewoner en ondernemer Jean Paul Visser van CopyRIGHT! aan de Kerklaan bedacht de posteractie. Zijn idee werd omarmd en vervolgens uitgevoerd door de beide buurtverenigingen. Voor de actie zijn 100 A3 posters uitgedeeld om voor het raam te hangen, daarnaast werden 2000 A4 folders als reclame huis-aan-huis bezorgd.

De posteractie is voor de horeca aan respectievelijk de Noorderstationsstraat, Moesstraat, Kerklaan, Noorderplantsoen, Grote Kruisstraat en Prinsesseweg. Ook Anneke Visser (57) van CopyRIGHT! is daarbij betrokken: ,,Jean Paul en ik kunnen de deuren openhouden. Oké, we missen orders voor uitnodigingskaarten van feesten, blaadjes voor kerkdiensten en posters voor symposia. Verder loopt het bij ons goed door. Maar hoe het gaat met de anderen?, vroegen we ons af. We zijn 25 jaar ondernemer en hebben al vaker wat georganiseerd. Nu helpen we collega’s in de buurt.”

De twaalf horecaondernemers, van vette hap tot veganistisch en van vers belegd tot kant en klaar maken dankbaar gebruik van het steuntje in de rug. Bij sommigen kon al worden afgehaald of ze bezorgden al aan huis, anderen doen dat sinds kort. Een enkeling die wilde sluiten bleef toch open. CopyRIGHT! zorgde naast de posters ook voor 50 bonnen van 25 euro voor een waardebonnenactie. Zes restaurants doen mee. Visser: ,,Het zijn natuurlijk rare tijden. Wij ondernemers hadden in het begin van corona geen idee wat we moesten doen. Je probeert wat, en baat het niet dan schaadt het niet.”

Steuntje in de rug

De posters achter de ramen zijn een steuntje in de rug. Of de actie slaagt hangt vooral af van de ondernemers, hoe ze er zelf invulling aan geven. Zo weet Visser dat voor eetcafé Lambik de meeste waardebonnen worden gekocht. De nieuwe uitbater heeft succes met lokkertjes als ‘twee maaltijden = één gratis fles wijn, en ‘een dag van tevoren bestellen = gratis stokbrood.’

Visser: ,,Wat de posteractie echt oplevert is moeilijk te zeggen. Ik denk niet dat je dat in omzet kunt uitdrukken. Hooguit in bewustwording. Als buurtbewoners maken wij ook gebruik van wat hier is. Mensen bewust maken van wat er is in de buurt, dat ze hier meer gaan afnemen. Dat zou al mooi zijn.”

,,Wat een buurtvereniging heeft met de horeca? We willen de loop erin houden. Horecaondernemers zijn vaak kleine en daardoor kwetsbare ondernemers. En we weten hoe het gaat met panden in deze buurt. Staat er eentje leeg, dan is ie in mum van tijd weg want de buurt is erg populair. Panden krijgen daarna een andere invulling en horeca keert er meestal niet terug. Dat zou jammer zijn”, zegt Gerard van de Poll (72) , voorzitter van buurtvereniging Noorderplantsoenwijk.

Taak buurtvereniging

Poll ziet het als de taak van een buurtvereniging om het wel en wee van de buurt te bewaken. Als voorbeeld noemt Poll een buurtactie voor de invulling van de kerk in de Akkerstaat en een conflict bij de appartementenbouw in het monumentale Pythagorascomplex. ,,Een buurtvereniging bundelt argumenten richting gemeente en projectontwikkelaars, en spreekt met één stem om samen tot een goed resultaat te komen”, zo omschrijft hij.

Onder Buurtverenging Noorderplantsoenwijk valt ook Parkcommissie Noorderplantsoen. Poll: ,,Het Noorderplantsoen - onze achtertuin - is prachtig en voor iedereen. Maar als je in Ulgersmaborg woont - om maar wat te noemen - , fiets je na een middagje plantsoen vrolijk naar huis. Jij hebt een leuke dag gehad en wij hebben de rommel op de stoep.” Poll noemt het rijtje vraagstukken van het plantsoen maar eens op: er is een honden(poep)probleem, een afvalprobleem, er komt te veel stank van barbecues en het is soms te druk.

,,Is het druk?”, zegt hij wijzend vanuit zijn huis aan de Grachtstraat naar groepjes jongeren aan de overkant van de gracht die keurig en coronaproof in het gras zitten. ,,Is het daar nu te druk?! Helemaal niet toch! Het moet wel leuk blijven, er is helemaal niks aan de hand.” Met de enorme toeloop naar het plantsoen tijdens de zonnige feestdagen in het achterhoofd denkt de gemeente daar anders over, en overlegde met Poll over Pinksteren. En zo stelde Poll maar voor om bezoekers – net als in het Kralingse Bos in Rotterdam - alleen binnen gemarkeerde cirkels te laten komen voor naleving van de 1,5 meterregel. ,,Regulering met duidelijke spelregels, dan is in het plantsoen weinig meer aan de hand. Simpel.”

Terrassen

De buurtverenigingen helpen de horeca ook bij de opening van de terrassen vanaf 1 juni. Maar als daar geen ruimte voor is? ,,Café De Bres bijvoorbeeld heeft buiten geen plek voor tafels en stoelen”, zegt Poll. De gemeente Groningen gaat soepel om met vergunningsaanvragen voor nieuwe terrassen om horecaondernemers op gang te helpen. Poll: ,,De Parkcommissie was met de gemeente in gesprek over een steiger of vlonder als alternatief terras. De uitbater zelf moet de gok nemen of de baten gaan opwegen tegen de kosten. We moeten zien of het lukt.’’