‘Er zijn hier al banden lek gestoken’

In De Voermanstraat en de Perseusstraat snakt menigeen naar betaald parkeren. ,,Als ik ’s avonds thuiskom, kost het me vaak moeite om een parkeerplek te vinden,” zegt Christel.

Sinds de Woldring-locatie aan de Friesestraatweg is opgeleverd staat de straat vol blik. Niet zo gek: even de brug over het Reitdiep over en je bent op de Friesestraatweg. Veel jongeren in het complex blijken in bezit van een auto. Op de Friesestraatweg geldt een parkeerverbod, waardoor de jongeren gedwongen zijn te kiezen: of een voor jongeren nogal dure plek huren bij Woldring of gratis in Paddepoel of Vinkhuizen parkeren. Vrijwel iedereen kiest voor de tweede optie.

In de Perseusstraat komen net twee boa’s aan die driftig bonnen onder de ruitenwissers van verkeerd geparkeerde auto’s plaatsen. De Perseusstraat loopt uit op een flatgebouw waar veel ouderen wonen. Vanuit de flat wordt nog wel eens een beroep gedaan op de hulpdiensten. ,,Maar de ambulances kunnen er vaak niet langs”, zegt een buurvrouw.

Betaald parkeren zou veel oplossen, denken de twee. ,,Maar ja, dan verplaatst het probleem zich naar Vinkhuizen.”

Dat blijkt een misvatting: het probleem heeft zich al verplaatst. En niet zo’n klein beetje. ,,Er zijn al banden lek gestoken hier”, zegt Fedor Schot. Hij woont in de Zilverlaan, vlakbij het tunneltje dat onder de ring door de Friesestraatweg verbindt met Vinkhuizen. Hij wijst op een zwart Fordje: ,,Die staat hier al weken.”

Dagelijks staat ook hier de straat vol met parkeerders van het Woldring-locatie. Sommige auto’s staan er weken. En dit is nog maar het begin: naast het Woldringcomplex komt Crossroads (65 meter hoog). Aan de Friesestraatweg 175 komt een kolos, in het plan Portland moeten straks 500 studenten worden ondergebracht en dan heb je nog Dykstate, geen van deze plannen is onder de 30 meter.

In beide wijken gaan inmiddels folders rond met de oproep om via petities.nl te tekenen voor laagbouw in de Reitdiepzone langs de westelijke ring en meer groen.

Door Bram Hulzebos