Gedeputeerde Gräper verwacht geen nieuwe vertraging bij ombouw Ringweg Groningen, op hoofdlijnen is een financieel akkoord

De bouw van de nieuwe Zuidelijke Ringweg in Groningen loopt volgens gedeputeerde Fleur Gräper geen verdere vertraging op, nu een financiële overeenkomst met Combinatie Herepoort aanstaande is.

De projectorganisatie Aanpak Ring Zuid (provincie, rijk en gemeente) maakte maandagmorgen bekend dat er op hoofdlijnen een akkoord is bereikt met het consortium dat de weg aanlegt, Combinatie Herepoort. Details worden de komende weken nader uitgewerkt. De bouw liep eerder drie jaar vertraging op.

Door het akkoord heeft de organisatie weer vertrouwen in de goede afloop. De Duitse moederbedrijven binnen Herepoort, Max Bögl en Züblin, stellen zich voor een bepaald bedrag garant zodat Combinatie Herepoort de klus kan afmaken. Over de precieze inhoud van overeenkomst doet de organisatie nog geen mededelingen.

Zware weken

Gräper, voorzitter van de projectorganisatie, spreekt van de zwaarste onderhandelingen en weken in haar loopbaan. Een duidelijk akkoord over de verdeling van de financiële gevolgen van de vertraging en de planning was volgens de Delftse hoogleraar en ingenieur Marcel Hertogh nodig om het project tot een goed einde te brengen. Zijn hulp werd in 2018 ingeroepen.

Wat houdt Aanpak Ring Zuid ook maar weer in?

Bij de ombouw van de Zuidelijke Ringweg (Weg der Verenigde Naties, A7/N7) in Groningen wordt er een nieuwe ringweg op de plek van de bestaande gebouwd. De weg wordt aangepast tussen de afslagen Hoogkerk en Westerbroek, met als speerpunt het gedeelte tussen het Vrijheidsplein en het Europaplein. Belangrijkste onderdelen:Nieuw, ongelijkvloers Vrijheidsplein (aansluiting zuidelijke-westelijke ringweg).

  • Nieuw, ongelijkvloers Julianaplein (aansluiting A7-A28 plus op- en afritten van alle richtingen naar het centrum)
  • Verdiepte ligging tussen Julianaplein en Europaplein
  • Meer rijstroken op een belangrijk deel van de weg
  • Minder op- en afritten naar de stad, nieuwe bij industrieterreinen Eemspoort/ Driebond
  • Combinatie Herepoort won de aanbesteding in 2016 voor 388 miljoen euro. Voor het hele project is ruim 700 miljoen euro beschikbaar

De vlag gaat volgens Gräper pas in top als de overeenkomst op papier staat. ,,The devil is always in the detail’’’, zegt ze daarover. ,,Juristen leggen het akkoord de komende weken vast in een overeenkomst. Ik praat niet meer over deadlines, maar verwacht dat we het akkoord in augustus kunnen tekenen. Dan zullen we ook meer bekend maken.’’

Zorgvuldig

Hertogh streefde vorig jaar al naar een akkoord. ,,Zorgvuldigheid is belangrijker dan snelheid’’, zegt Gräper over de lange duur van de onderhandelingen. Die kwamen voor het politieke zomerreces in een versnelling. ,,Ik voel me wel een beetje opgelucht omdat het ook anders had kunnen lopen. Maar het resultaat stemt tevreden. Beide partijen zijn er op een verantwoorde wijze uit gekomen. Er komt geen vertraging meer bij en het project wordt volledig en volgens de afgesproken kwaliteit gerealiseerd.’’

Fleur Graper-van Koolwijk

Ze spreekt van een precaire balans bij de onderhandelingen. Zo speelden de werkgelegenheid bij de vier regionale wegenbouwbedrijven binnen Herepoort (Koninklijke Sjouke Dijkstra Leek, Oosterhof Holman Infra Grijpskerk, Roelofs Wegenbouw Den Ham en Jansma Drachten) mee, maar ook de gevolgen van de voortdurende opbrekingen voor de stad en de regio.

Blij

Combinatie Herepoort gaat door de overeenkomst blij de zomer in, zegt woordvoerder Bert Kramer. ,,Iedereen is blij dat het is gelukt ook de laatste aanbeveling van de commissie Hertogh voor de vakantie af te ronden. Dat is voor menigeen een hele geruststelling.’’

Zonder akkoord was er volgens Kramer voortdurend gebakkelei ontstaan over het bestaande contract. ,,Het gaat over grote bedragen, maar het is in alle opzichten zo’n groot project dat het voor niemand goed was geweest om zonder stabiele basis verder te gaan. Nu we weten waar we aan toe zijn, hopen we het project over vier jaar tot een goed einde te brengen.’’

Tunnel

Met de bouw van de Helperzoomtunnel in 2019 en het grotendeels realiseren van een bouwkuip voor de verdiepte ligging volbracht Herepoort twee voorbeeldprojecten, naar een idee van Hertogh. Aanpak Ring Zuid en Herepoort vervingen leidinggevenden en leerden elkaar door die projecten beter kennen. Volgens Gräper zijn ze al lang weer op een goede manier met elkaar in de slag om de bouw te voltooien.

Tijdens de onderhandelingen gingen langs de ringweg allerlei werkzaamheden gewoon door. Dat ging vooral om het afbreken van oude wegdelen, het aanbrengen van voorbelasting voor nieuwe wegdelen en het vervangen van viaducten.

,,Zodra het definitief ontwerp voor de verdiepte ligging is goedgekeurd, mag Herepoort daar ook mee aan de slag. Ook zonder akkoord had dat gekund, want we hebben immers een contract. Door de vertraging sloop er met name voor de aannemer echter een grote financiële angel in het project. Herepoort miste perspectief op dekking en dat maakte ons bezorgd over de voortgang. Door die angel eruit te halen, creëren we rust en kunnen we verder met een stabiel project.’’

Wat gebeurt er deze zomer?

Deze zomer werkt Combinatie Herepoort onder meer aan:

  •  de bouw van een nieuw viaduct in de A28 over de Brailleweg
  •  het viaduct over de Paterswoldseweg
  •  een bypass langs de A7 tussen de afslag Corpus den Hoorn en het Julianaplein (daar verdwijnen onder meer de geluidsschermen)
  •  het intrillen van de laatste damwanden voor de bouwput van de verdiepte ligging (komende weekeinden, dat leverde zaterdag nogal wat verkeersoverlast in de stad op)
  • op- en afritten ter hoogte van de Bergenweg
  • het uitgraven en bemalen van de bouwput voor de verdiepte ligging (vanaf 15 juli)