Batterijprobleem was niet oorzaak dodelijk vliegongeluk Onstwedde, controle op microlight vliegtuigen ontbreekt

Het elektrische vliegtuigje dat op 13 oktober 2018 neerstortte bij Onstwedde -de 55-jarige piloot kwam om het leven- had problemen met de batterijen. Die hebben volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid geen rol gespeeld bij het veroorzaken van het ongeluk.

De raad verbaast zich erover dat er in Nederland geen toezicht op microlight vliegtuigen bestaat, en raadt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan om dat alsnog te gaan regelen. Daarbij zou de overheid met name voor de innovatie van dergelijke vliegtuigen, zoals de elektrische, aanvullende eisen moeten vaststellen.

Geen controle

Het vliegtuigje dat betrokken was bij het ongeluk, valt onder een categorie waarop de Europese regels voor de burgerluchtvaart niet van toepassing zijn. Gezien hun oorspronkelijk beperkte risico voor de veiligheid, eenvoudige ontwerp en lokale aanwezigheid vallen ze onder landelijke richtlijnen die niet worden gecontroleerd.

In verloop van tijd zijn microlight toestellen steeds geavanceerder geworden. De risico’s daarvan blijven onduidelijk. Voor alle elektrisch aangedreven vliegtuigen ontbreken wettelijke voorschriften. ,,De overheid is daar niet proactief mee bezig.’’

Volgens de raad voldeed het ongelukstoestel niet aan Nederlandse regels. Het was het enige elektrische vliegtuigje in ons land (het maakte 42 vluchten in ruim vier maanden), maar stond nog geregistreerd in Italië.

Te langzaam

Het onderzoek bracht geen technisch defect aan het licht. De raad komt daarom tot de conclusie dat het vliegtuig, boven het toegestane startgewicht van Drachten vertrokken voor een vlucht naar Vledderveen, te langzaam vloog in de nadering naar vliegveld Stadskanaal. Het kwam in een zogenaamde overtreksituatie terecht, waarbij een vliegtuig onbestuurbaar wordt. Het lukte piloot Tjerk van Dijk niet meer uit een beginnende tolvlucht te komen. Het vliegtuig vloog in een bietenveld in brand.

Volgens de raad was de piloot onvoldoende getraind in het vliegen met dit toestel. Daarbij speelde een rol dat de Pipistrel Alpha Electro 167 meerdere bijzondere eigenschappen heeft, die afwijken van vliegtuigen waarmee Van Dijk wel veel ervaring had. Zo heeft het toestel flaperons over de hele spanwijdte, een ongebruikelijke landingsconfiguratie en afwijkende overtrekeigenschappen. Het toestel heeft geen waarschuwingssysteem voor overtreksituaties.