Racisme-rel Nike Store Groningen: 'Wilde Nike geen slapende honden wakker maken? Die gedachte is heel onnozel'

Het hoofdkantoor van Nike heeft veel te laat ingegrepen in de racisme-rel rond de Nike Factory Store in Groningen. ,,Lachwekkend mag je niet zeggen, want dit is een heel trieste zaak. Maar als je als bedrijf prat gaat op anti-racisme, komt zoiets dubbel zo hard terug.”

Dat zegt de in merkmanagement gespecialiseerde Karel Jan Alsem, lector marketing aan de Hanzehogeschool Groningen.

Nike liet donderdag weten dat de winkelmanager van de Store aan de Westerhaven in Groningen is ontslagen na aantijgingen over racisme, seksueel overschrijdend gedrag en een heersende angstcultuur op de werkvloer.

‘Te laat’

Nike had zich na vragen van DVHN over de situatie eerst een week lang stilgehouden. Het hoofdkantoor van het sportmerk greep pas in na publicatie in DVHN en op stadsblog Sikkom.

,,Veel te laat”, zegt Alsem. ,,Dat is duidelijk. Als ik de berichten zo hoor en lees, heeft Nike twee keer verzuimd om in te grijpen. Ze hebben eerst niet gereageerd toen de werknemers de misstanden zelf hebben aangekaart. En met de vragen van de krant hebben ze ook niks gedaan. Als je dan pas na publicatie laat weten dat de manager is ontslagen, is dat niet zo’n sterk verhaal.”

Alsem vervolgt: ,,Kijk, je kunt best een mailtje missen, maar er is nota bene herhaaldelijk op een reactie aangedrongen. Als je anti-racisme hoog in het vaandel hebt staan, train je je werknemers zo dat ze direct actie ondernemen bij dergelijke signalen. Dit valt onder de afdeling crisiscommunicatie. Het hoofdkantoor had eerder in moeten grijpen. Dit is een ernstige zaak die je niet had mogen ontglippen.”

Of Nike misschien dacht dat een en ander wel over zou waaien? ,,Dat zou kunnen”, zegt Alsem. ,,Sommige organisaties hebben het idee: zolang we er geen aandacht aan schenken, maken we ook geen slapende honden wakker. Maar die gedachte is heel onnozel. Al helemaal in deze tijd, waarin iedereen op sociale media zit.”

‘Verontwaardiging zakt vrij snel weer weg’

Alsem denkt tegelijkertijd niet dat de rel Nike klanten gaat kosten. ,,Dit is op korte termijn erg schadelijk voor het imago, maar het is - ik zou bijna zeggen helaas - wel zo dat verontwaardiging al vrij snel weer wegzakt. Neem het dieselschandaal rond Volkswagen. Ze hebben ons willens en wetens zitten bedotten en dat werd een groot verhaal met enorme boetes. Toch was de verkoop van auto’s een jaar later hoger dan ooit. Imago komt te voet en gaat te paard, wordt vaak gezegd. Maar dat laatste klopt niet helemaal. Een imago raak je juist níét snel kwijt.”