Bijzonder hoogleraar Retail Marketing voor Rijksuniversiteit Groningen. 'Gedrag klant blijvend veranderd door corona'

Dr. Corine Noordhoff begint 1 maart als bijzonder hoogleraar Retail Marketing aan de Rijksuniversiteit. Deze benoeming voor een periode van vijf jaar wordt mogelijk gemaakt door de Stichting Anton Dreesmann leerstoel voor Retailmarketing.

Deze stichting heeft als doel een verbinding te maken tussen theorie en praktijk. Corine Noordhoff zal het bijzonder hoogleraarschap dan ook combineren met haar functie als manager Analytics & Insights bij AS Watson Health & Beauty Benelux, de grootste drogisterijketen ter wereld en moederbedrijf van onder meer Kruidvat. Ze gaat lesgeven aan de faculteit Economie & Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen.

,,Retail is een uitdagende wereld, waarbij de ontwikkelingen elkaar snel opvolgen. Veranderend consumentengedrag, nieuwe kanalen, steeds meer data, de markt is volop in beweging”, reageert Corine Noordhoff op de benoeming.

De coronacrisis verandert het gedrag van klanten zelfs blijven, meent Noordhoff. Zo zullen winkeliers er rekening mee moeten houden dat consumenten ook in de toekomst meer afstand willen houden en zich bewuster zijn van hygiëne. Ook zal de digitalisering van de sector doorzetten.

Noordhoff denkt dat digitale assistenten en het gebruik van apps om bijvoorbeeld make-up of kleren te proberen gaan toenemen. Daarnaast verwacht ze dat winkelstraten in de toekomst rustiger blijven. ,,Cashgeld zal steeds minder de voorkeur hebben”, aldus Noordhoff.

Logistieke kant van bedrijven moet veranderen

Volgens de aanstaand bijzonder hoogleraar moet ook de logistieke kant van bedrijven veranderen. ,,Er zullen veel meer pakketjes worden verstuurd. Winkels die door de lockdown zijn gesloten moeten nu volledig varen op pakketten. Dat is lastig voor kleinere winkeliers die online nog moeten groeien.”