‘We maken er een sport van om iedereen te helpen’

GRONINGEN Ondernemen in coronatijd. Het biedt bijzondere uitdagingen. Het click en collect-systeem waarbij klanten iets online bestellen en het vervolgens op een afgesproken tijd afhalen geeft een beetje soelaas. ,,Nou ja, naar omstandigheden loopt het best lekker”, zegt Chris Prenger van schoenenzaak Happy Walker. ,,Het brengt wat reuring aan de deur.” Er staat een tafeltje in de deur van het fraaie art-deco pand op de kop van het Zuiderdiep. Een bloemetje, een boekje over andere art-decopanden in Groningen en wat schoenen. Het ziet er gezellig uit, maar voor klanten blijft het nog even niet teogestaan om naar binnen te gaan. ,,Soms vraagt iemand wel of-ie niet éven binnen mag kijken. Maar we moeten helaas streng zijn.”

Aan de Carolieweg is Ria Mesander van damesmodezaak Apriori al met haar hoofd bij de collectie van volgend jaar. ,,Als je je wilt onderscheiden van andere modezaken moet je vroeg bestellen.” Het click en collect-systeem vindt ze ‘leuk’. ,,Maar het staat niet in verhouding tot de normale winkelverkoop. Het voordeel is wel dat je klanten nog eens ziet.”

Aan de Oude Ebbingestraat hebben Rieteke en Fleur Talens het best druk met de bestellingen. ,,Mijn zoons bezorgen veel, de een ten noorden van de stad, de ander ten zuiden. We maken er een sport van om iedereen te helpen en dezelfde dag nog te bezorgen.” Maar ja, er gaat niets boven een echte klant in de echte winkel, vult dochter Fleur aan. ,,Dan zie je de vrouwen, je ziet of de kleur staat, we kunnen veel beter adviseren. En dan verkopen we ook gewoon beter.”

Ze kunnen niet wachten tot de winkel weer open mag. ,,We maken de mensen nu al vaak blij, kun je nagaan hoe het wordt als ze straks weer in de winkel zijn’, zegt Fleur. ,,Dan zijn ze dubbelblij.”