Inwoners Groningen onverminderd trots op eigen stad. Alleen Maastricht populairder onder de eigen bevolking

Inwoners van Groningen waren al trots op hun eigen stad. In coronatijd is de populariteit van de stad onder haar eigen bewoners alleen nog maar toegenomen. Stadjers zijn vooral trots op het hoge niveau van de gezondheidszorg en de opleidingen in de stad.

Dit blijkt uit het Steden & Streken Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 77.500 Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Bij de vorige meting in 2019 stond Groningen op plaats 3 van een ranglijst, die is samengesteld op basis van de merkkracht van de 30 grootste gemeenten, gemeten onder de eigen inwoners van 18 jaar en ouder. Merkkracht is een gemiddelde van naamsbekendheid, waardering en binding.

Nu is alleen Maastricht populairder onder de eigen bevolking.

Recreatieve voorzieningen verbeteren

Uit het onderzoek blijkt dat inwoners van Groningen enorm trots zijn op het hoge niveau van de gezondheidszorg en de opleidingen in de stad. Daarnaast zijn de inwoners erg te spreken over de vriendelijke sfeer, ook in coronatijd.

Uit de onderzoekscijfers blijkt verder dat de Groningers niet kunnen wachten om weer te kunnen genieten van de winkels en horeca in hun stad.

Om de nummer 1-positie te bereiken, moet Groningen vooral de recreatieve voorzieningen verbeteren. Ook het sterker communiceren van de vele fiets- en wandelmogelijkheden op het omringende platteland kan een impuls geven.

7de op favorietenlijst gemiddelde Nederlander

Onder de totale Nederlandse bevolking staat Groningen 7de op de favorietenlijst, net als 10 jaar geleden. Groningen heeft een dynamisch en opgewekt imago.

Hoewel de stad niet centraal ligt, heeft de Nederlander toch het gevoel dat Groningen goed bereikbaar is.

Populairste stad onder de Nederlandse bevolking is Utrecht.