Mondkapjes van Anouk Romsom fleuren het straatbeeld van Groningen op

GRONINGEN Anouk Romsom is ondernemer en woont op de Grote Markt. Zij zag na de invoering van de mondkapjes het straatbeeld veranderen van fleurig naar somber. Ze besloot daar wat aan te doen met Maskque, kwaliteitsmaskers in frisse kleuren en met opdruk.

,,Je kunt het eens of niet eens zijn met het dragen van een mondkapje. Samen moet je corona te lijf gaan, houd daarom de regels in acht”, zegt Anouk Romsom (29).

Vanuit het raam van haar huis aan de Grote Markt zag Romsom na de invoering van het dragen van mondkapjes het straatbeeld veranderen. Van fleurig naar somber. ,,De meeste mondkapjes zijn van die blauwe wegwerpmaskers. En die slingeren nu ook nog als zwerfafval op straat.”

Romsom maakt daarom met haar bedrijf Maskque mondkapjes in diverse modieuze kleuren. Ze zijn te bedrukken met teksten in diverse lettertypes, al dan niet met een zelfontworpen logo. Ze houdt alles in eigen hand, van inkoop tot bedrukken en verzenden.

Geen afval op straat

,,Ik ga voor kwaliteit en wil geen afval op straat”, zegt Romsom. ,,Kwalitatief goede mondmaskers zijn stof- en spatdicht en wasbaar. Ze moeten goed zijn, niet één keer dragen en dan weggooien. Je kunt ze afhankelijk van de watertemperatuur 25 tot 50 keer in de wasmachine wassen. Trouwens, het zijn geen medische mondkapjes.”

Romsom verkoopt als zzp-er voor een bekende energieonderneming contracten aan bedrijven. Door corona lukte dat niet meer zo goed. Ook het thuiswerken - ‘ik ben nogal hyper en stilzitten kan ik niet’ - beviel haar slecht. Het was de start van Maskque.

Romsom was zich bewust van de risico’s die het beginnen van een eigen bedrijf met zich meebrengt: gaat het lukken of niet? Ze besloot door te zetten en bestelde in januari honderden mondkapjes bij een leverancier, na een maand kreeg ze de eerste bestelling thuis.

Goede doelen

Ondertussen vroeg ze bij een aantal drukkers offertes aan voor het bedrukken van die eerste bestelling. Romsom: ,,Die drukkers kwamen met belachelijk hoge prijzen waardoor ik ze niet kon verkopen voor de prijs die ik voor ogen had. Ook zou ik niet kunnen doneren aan Stichting de Zonnebloem en het Rode Kruis. Die twee goede doelen voor steun aan mensen in nood en voor ouderen staan in mijn ogen in de frontlinie tegen corona. Voor elk verkocht mondkapje maak ik een bedrag over.”

Romsom besloot alles zelf te gaan doen. Ze kocht strijkpapier en een strijkbout. Haar eerste klant was restaurant Hasret in de Steentilstraat Groningen. Daar stapte ze binnen met twee samples en een korting voor promotie. ,,Je kunt meteen honderd kapjes bedrukken, maar als de kwaliteit en het ontwerp niet naar wens is gaat de koop niet door en ben je je uren en investering kwijt.” De korting voor promotie geeft Romsom wanneer ze een foto van de klant met mondkapje op haar website en vooral haar Instagram-account mag plaatsen. ,,Instagram gebruik ik als etalage, voor mij hét promotie-medium.”

Hasret bestelde vijftig mondkapjes met logo voor een uniforme uitstraling van het personeel. Vanaf dat moment begonnen de bestellingen te lopen. Met mond-tot-mond reclame en ‘koude acquisitie’ (e-mails rondsturen naar potentiële klanten) loopt Maskque naar tevredenheid, zegt Romsom.

Ook bijvoorbeeld basisscholen in de stad Groningen kregen een e-mail van Romsom waarin ze zich voorstelde en haar producten etaleerde. Over de respons is ze meer dan tevreden, negen van de tien keer werd een sample aangevraagd.

Mode-accessoire

,,De één wil zijn of haar naam op een mondkapje, een ander een logo. Laatst had ik een order van een advocatenkantoor, die wilde voor secretaressen-dag mondkapjes met logo. Een keer een mevrouw die ging trouwen: zij wilde op haar masker de tekst ‘Just married with…’ met de naam van haar aanstaande man. Of een kapje met protestteksten als knipoog naar corona als ‘not my choice’. Mijn klanten, bedrijven en particulieren, hebben zo hun eigen wensen. Een kapje zonder opdruk bestellen kan natuurlijk ook gewoon.” Zelf gebruikt Romsom haar mondkapjes als mode-accessoire. Ze draagt ze in kleuren passend bij de jas of schoenen die ze aantrekt wanneer ze naar buiten gaat of gaat shoppen (op afspraak).

,,Maskque begon als een idee en ik ben heel trots dat het überhaupt loopt. Natuurlijk is het een kwestie van vraag en aanbod. Straks, op welk moment dan ook, is het voorbij met mondkapjes. Dan vind ik wel weer een andere markt waarop ik kan inspelen. Ideeën heb ik al. Welke? Dat houd ik liever nog even voor mezelf.”

Meer op www.maskque.nl en Instagram maskque_2021.