‘Groningen is prettig compact met veel aanbod’

GRONINGEN Henk Welp (78) is geboren en getogen Stadjer maar verhuist begin jaren zeventig met zijn vrouw naar Sauwerd. In het jaar 2000 keert hij in zijn geboortestad terug.

Henk is geboren in de Schilderswijk, aan de Kraneweg om precies te zijn. Hij heeft als baby en peuter nog de Tweede Wereldoorlog meegemaakt, maar was destijds te jong om daar meer dan vage herinneringen aan over te houden. Zeven jaar na hem wordt er nog een meisje geboren en daarmee is het gezin Welp compleet. Als hij tien jaar oud is, verhuizen de vier Welpen naar de dan net opgeleverde Johan de Wittstraat vlak bij het Noorderstation. „Het was een mooie omgeving voor ons als kinderen. We konden er heerlijk op straat spelen en salamanders vangen bij de sloten langs het spoor.”

Selwerd en Paddepoel moeten nog gebouwd worden

Selwerd en Paddepoel moeten in die tijd nog gebouwd worden. De bebouwing in de stad houdt op ten noorden van het spoor. Een ijzeren loopbrug verbindt de Noorderstationsstraat met de weilanden en de ijsbaan erachter. Het Noorderstation - later vreemd genoeg omgedoopt in Station Groningen Noord - is een populair speelterrein voor Henk en zijn vriendjes. Zonder verplicht kaartje op het perron lopen, zonder gesnapt te worden door de stationschef is voor hen een spannend tijdverdrijf.

Na de middelbare school gaat Henk verder studeren op de kweekschool, destijds een opleiding tot onderwijzer aan de lagere school, min of meer de voorloper van het huidige basisonderwijs. „In 1965 was ik klaar met de opleiding en vond ik een baan bij de Jan Evert Scholtenschool.” Wanneer het schoolhoofd vertrekt, wordt hij waarnemend hoofd. Hij vervolgt daarna zijn loopbaan als directeur van een lagere school in de dan nog nieuwbouwwijk Vinkhuizen. „Die school zou geen naam maar een nummer krijgen. ‘Vinkhuizen Vier School’ zou die gaan heten. Met mijn voorliefde voor geschiedenis heb ik er toen voor geijverd om de school naar de bekende Groninger kunstschilder Otto Eerelman te laten vernoemen en dat is gelukkig gebeurd.”

Met zijn vrouw, die hij heeft leren kennen op de kweekschool, verhuist hij naar het landelijke Sauwerd. Het stel krijgt er twee zonen die later in Warffum naar de middelbare school gaan. In 1993 slaat het noodlot toe. Zijn vrouw overlijdt op 48-jarige leeftijd. De zonen waren 18 en 20. „Zij zijn op een gegeven moment uit huis gegaan om te studeren, waarna ik alleen achterbleef. Ik werkte nog steeds in de stad en had daar ook familie, vrienden en kennissen wonen. Maar ik kwam erachter dat de afstand van Groningen naar Sauwerd voor velen kennelijk groter is dan omgekeerd.” Met andere woorden: er kwam niet veel bezoek.

Monument bij - oude naam - Noorderstation

In 2000 besluit Henk om terug te keren naar zijn geboortestad. „Groningen blijft een mooie stad met op allerlei gebied veel voorzieningen. Vooral de binnenstad is compact. Maar je kunt feitelijk alles belopen en befietsen.” Hij betrekt een fraaie woning met tuin in de Oranjewijk. Bij het ontwerp ervan is hij nauw betrokken. Na jaren alleen te zijn geweest, leert hij in 2002 zijn huidige vrouw kennen. Drie jaar later gaat hij na veertig jaar te hebben gewerkt met vervroegd pensioen.

Maar de onderwijsman, die ook jarenlang voor de PvdA politiek actief is geweest - onder meer als fractievoorzitter van de partij in de gemeenteraad van Winsum - ís niet van plan om achter de geraniums te gaan zitten. Hij neemt deel aan de G1000 in Groningen en als betrokken buurtbewoner later aan de G100 in de Oranjewijk. Hij zet zich in voor tal van buurtprojecten. Eentje van lange adem is het samen met de buurtvereniging realiseren van een monument bij wat in de volksmond nog steeds het Noorderstation heet. In de vorm van een zuil op het voormalig Noorderstationsplein willen de initiatiefnemers de geschiedenis van het station herdenken. In het station moeten er voor wachtende passagiers projecties van oude films en foto’s van het oude station te zien zijn.

Gemeente en provincie staan positief tegenover het initiatief en hebben subsidies toegezegd. Ook zijn er fondsen die aan de realisatie van de plannen willen bijdragen. Maar er ontbreekt nog een fors bedrag op de begroting. „Partijen als NS, ProRail, QBuzz, Arriva en het OV-bureau zijn benaderd, maar hebben nog geen steun willen toezeggen. We komen nog zo’n 44.000 euro tekort.” ProRail en Qbuzz wil vooralsnog niet meewerken aan het herstellen van de oude naam Noorderstation. „En dat terwijl de omvorming van Station Noord naar Noorderstation maar twee extra letters vergt en je in ruil daarvoor een spatie en een hoofdletter kwijtraakt”, rekent Henk met een brede glimlach voor.