Aantal consumenten dat aankopen online doet blijft groeien

shutterstock

Ook in het afgelopen jaar is het aantal consumenten dat haar aankopen online doet fors gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. Het past bij een trend, welke al enkele jaren aan de gang is.

Consumenten gebruiken het internet om producten onderling te vergelijken en vervolgens op zoek te gaan naar de goedkoopste aanbieder hiervan. Producten worden niet langer fysiek in de winkel bekeken. Immers, het inruilen van een product is zo eenvoudig als het bestellen ervan. Het maakt dat steeds meer bedrijven inzetten op een multi-channel strategie, waarbij online marketing een belangrijke component is geworden.

Pandemie heeft percentage online aankopen verder doen laten stijgen

Niet alleen is het heel eenvoudig om een product online te vergelijken en te bestellen. Ook de pandemie heeft z’n steentje bijgedragen aan deze trend. Veel consumenten bleven thuis, in plaats van dat zij de lokale winkelstraat bezochten. Niet gek, daar de kans op een besmetting met het coronavirus in de winkelstraat relatief groot is. Men hield er zeker tijdens de tweede en derde golf onvoldoende afstand. Zowel buiten, als in de winkels zelf. Ook het feit dat men nog niet gevaccineerd was, bleek een reden te zijn om aankopen online te doen in plaats van in de winkel.

Niet alleen cadeaus en elektronica online besteld

Voorheen kocht men voornamelijk cadeaus, kleding en bijvoorbeeld elektronica online. Voor kleding geldt dat het aanbod veel ruimer is online, dan wanneer je fysieke winkels bezoekt. Bij elektronica is de mogelijkheid om producten te vergelijken de belangrijkste reden om een product online te bestellen. Tegenwoordig worden ook boodschappen vaker digitaal besteld. Dit geldt niet alleen voor jongeren, die op deze manier veel tijd kunnen besparen, maar ook voor ouderen. Naast een besparing van tijd, wordt er ook geld bespaard. Nog even snel wat lekkers in de winkelmand bij het afrekenen gebeurt online veel minder vaak. Men koopt alleen producten die ook echt nodig zijn.

Online marketing verdrijft offline marketing

Voor bedrijven betekent deze trend dat het steeds belangrijker is om online vindbaar te zijn. Niet alleen in de zoekmachine, maar bijvoorbeeld ook op sociale media. Een platform als Facebook, Instagram of Tiktok biedt ondernemers de mogelijkheid om de interactie aan te gaan met de doelgroep. Wanneer dit op doordachte wijze aangepakt wordt, kan het een positieve invloed hebben op de gerealiseerde omzet en naamsbekendheid van de organisatie. Andersom is het afbreukrisico van online activiteiten eveneens relatief groot. Voor veel bedrijven de voornaamste reden om een professional op het gebied van online marketing in te schakelen, om de verschillende digitale kanalen op de juiste wijze in te richten. Hierbij is het voornamelijk belangrijk dat de doelgroep van een organisatie zich kan vinden in deze online uitingen.