Ability Battle Hackaton: studenten vernieuwen zelf het onderwijs

GRONINGEN - In een studie die gedomineerd wordt door objectieve metingen wilde een groep studenten Bewegingswetenschappen meer aandacht geven aan de ervaring van patiënten.

„Bewegingswetenschappen is een technische studie. We doen veel aan data-analyse en objectieve metingen, maar uiteindelijk is het ook belangrijk om te weten hoe patiënten bepaalde klachten ervaren."

Marlissa Becker is een van de studenten Bewegingswetenschappen aan de RUG die op het idee kwamen om een evenement te organiseren waarmee het subjectievere gedeelte van de studie eens onder de loep kon worden genomen: de Ability Battle Hackaton. Het evenement werd tussen 9 en 12 december gehouden in het UMCG.

Ability Battle Hackaton

Zo kwam het dat zes teams, bestaande uit studenten van studies als bewegingswetenschappen, bewegingstechnologiën of bijvoorbeeld geneeskunde, vanuit andere studentensteden in Nederland, België en Duitsland naar Groningen kwamen. De opdracht tijdens de Ability Battle Hackaton: het schrijven van een onderwijsmodule, over hoe patiënten aandoeningen ervaren.

Marlissa: „We wilden dat de teams met elkaar een strijd aangingen om daarover het beste onderwijspakket te maken, allemaal met als doel om de patiënt beter te kunnen begrijpen. Zo kunnen we ze vervolgens beter helpen."

Het idee ontstond ruim een jaar geleden onder de studenten zelf en vond gehoor bij docenten en bedrijven. Die laatste groep sponsorde de apparatuur waarmee de studenten de ervaring bij een handicap of aandoening konden meten, zoals simulatoren.

„Tijdens de Ability Battle Hackaton konden studenten bijvoorbeeld ervaren hoe het is om een beenprothese te hebben", zegt Marlissa. „Natuurlijk is je been er op dat moment niet af, maar je knie wordt in een soort koker gevouwen. Daaronder komt dan weer de prothese. Wij van de organisatie hebben het ook even kort uitgeprobeerd. Ik denk wel dat zulke simulaties helpen om de patiënt beter te kunnen begrijpen. Je hebt een stukje van hun handicap gevoeld."

Diabetes

Het evenement, waarvan Marlissa hoopt dat het vanaf nu vaker georganiseerd zal worden, richtte zich op aandoeningen rondom diabetes.

„Daar hoor je veel over tegenwoordig; vooral over de preventie", vertelt ze daarover. „Wij wilden het hebben over wat er allemaal met het lichaam gebeurt als je diabetes hebt. Door de slechte vaathuishouding van diabetespatiënten zijn er soms voet- of onderbeenamputaties nodig."

Dat waren niet de enige aandoeningen die de studenten tijdens de Ability Battle Hackaton konden ervaren. „Je kon bijvoorbeeld ook brillen dragen die staar simuleren, dat kan ook voorkomen bij diabetes. De deelnemers konden ook een 'verouderingspak' aantrekken: daarin zaten veel gewichten. Het pak liet je voelen hoe moeilijk was het om dan nog gewrichten en ledematen te bewegen. Het maakte niet alleen duidelijk dat het aspect van zwaarder zijn meespeelt bij diabetes, maar dat een patiënt door de aandoening ook eerder vermoeid kan zijn."

Xsense-pak

De jury, bestaande uit professionals uit het vakgebied, riep het team van de Haagse opleiding Bewegingstechnology uit tot de winnaar van het evenement. Zij schreven een module over het proces van een voetamputatie en wisten daarmee een zogeheten Xsense-pak in de wacht te slepen. Dat wil zeggen: ze mogen het pak, met een commerciële waarde van € 25.000, een jaar in bruikleen nemen.

„Dat is een heel mooi systeem om beweging vast te leggen", legt Marlissa uit. „Je loopt er een paar keer mee op en neer en dan krijg je meteen computersimulaties in beeld. Het is ideaal voor allerlei metingen."

Team Maastricht ging er vandoor met de publieksprijs. Maar, winnaars of niet: van de winnaars kreeg Marlissa veel positieve reacties.

„Ook professionals uit het werkveld, docenten en hoogleraren waren enthousiast", vult Marlissa aan. „Ik hoorde dat zij het inspirerend vonden dat we dit evenement als studenten zelf hebben opgezet, vanuit interne motivatie. Ik denk dat het organiseren van zo'n evenement een geschikte manier is om je eigen onderwijs te ontwerpen."

Zelf een evenement organiseren om je eigen onderwijs te organiseren: Marlissa zou het iedere student aanraden. „Een docent kan alleen maar raden naar waar je je als student in wilt ontwikkelen. Je moet zelf aangeven wat je mist. Ik hoorde van veel mensen dat zij het inspirerend vonden dat wij dit zelf hebben opgezet."