Mensen van het Martini Ziekenhuis: Landa Arkema

GRONINGEN - In het Martini Ziekenhuis in Groningen werken bijna 3000 mensen samen voor de beste zorg. Wie zijn zij en wat doen ze precies? In deze aflevering van'Mensen van het Martini Ziekenhuis' spreken we Landa Arkema, unithoofd bij het Martini Niercentrum.

Wat doe je als unithoofd zoal?

„Ik vind het prachtig om mijn collega’s te helpen en te stimuleren om zich te blijven ontwikkelen in hun vakgebied. Daarbij werk ik bijvoorbeeld samen met ons opleidingsinstituut de Martini Academie. Mijn hart maakt echt een sprongetje als ik blije collega’s zie die hun werk goed kunnen doen en gelukkig zijn.”

„Overzicht houden is een belangrijke taak van mij. Is de planning van patiënten en medewerkers rond? Is alle apparatuur op orde? En zijn de materialen voldoende voorhanden?”

„Zelf ben ik jarenlang verpleegkundige geweest. Ik wilde dat zaken soms anders en beter gingen en werd daardoor beetje een moppersmurf. Daarom ben ik de opleiding Manager Zorg gaan volgen en geef ik als unithoofd nu leiding aan een team van 66 mensen.”

„Mijn werk speelt zich vooral af achter de schermen. Zo moet ik bij ziekte van een collega direct opvang regelen, zodat de dialyses altijd door kunnen gaan. Dat is soms best een flinke uitdaging. Maar het lukt eigenlijk altijd. Gezamenlijk zetten we onze schouders eronder. Van die gezamenlijkheid krijg ik energie. We zijn deskundig op ons eigen terrein en vullen elkaar waar nodig aan.”

Wat vind je mooi aan je werk in het Martini Ziekenhuis?

„We gaan hier allemaal voor dezelfde uitgangspunten; samenwerken voor de best mogelijke zorg waarbij iedereen plezier in zijn werk heeft. Ik was nauw betrokken bij het opzetten van de dialyselocaties in Assen en Drachten. Door de intensieve samenwerking met het Dialyse Centrum Groningen en ziekenhuis Nij Smellinghe kunnen we nu de zorg voor nierpatiënten in Noord-Nederland zo dicht mogelijk bij hun woonplaats houden zodat ze zo weinig mogelijk reistijd hebben.”

„Een patiënt is gemiddeld drie halve dagen per week bij ons. Voor die patiënten zijn we de spil in hun zorgproces. We zijn hun aanspreekpunt. Er is een enorme betrokkenheid.”

„Voor patiënten die nog niet hoeven te dialyseren, doen we heel veel aan voorlichting op het gebied van preventie en leefstijl. Met een juiste leefstijl kun je dialysebehandeling uitstellen of voorkomen. Laatst ontvingen we een knuffel van een patiënt. De knuffel stond voor haar symbool voor de warmte en betrokkenheid die ze van ons team had ontvangen. Dat raakt mij. Dat is de menselijkheid die we willen tonen. Op zulke momenten ben ik erg blij met mijn werk in ons ziekenhuis.”

Welke gebeurtenis is je bijgebleven?

„Een helpende was betrokken bij een acute situatie waarin een patiënt die ze goed kende overleed. Ik zag haar verdriet en voelde haar onmacht. Naderhand wist ze geen raad met haar gevoelens. Ondanks onze goede afspraken over hoe we handelen in zulke situaties, valt het toch rauw op je dak. Door een luisterend oor te bieden en samen met haar te praten over de situatie en het proces, sleepten we elkaar er doorheen.”