Belevenis Brugstraat

GRONINGEN - De Brugstraat in Groningen is de afgelopen maanden drastisch op de schop gegaan. Het asfalt is verwijderd, de stoeptegels ook. Daarvoor is een fraai tapijt van gele steentjes in de plaats gekomen. De bus die zich altijd door de straat wurmde is verbannen. Fietsers en voetgangers hebben ruim baan. Maar wat zitten ze elkaar in de weg.

Bloedneus

Een gedeelde ruimte waar fietsers en voetgangers niet van elkaar gescheiden worden door een duidelijk aangegeven rijbaan en stoep, leidt (zeker als het druk is) tot gedonder en ergernis. Goed voorbeeld is de Folkingestraat waar voetgangers ongegeneerd over het midden van de straat drentelen, toeristen met het hoofd geheven in de nek, in bewondering voor de historische gevels. Alsof het de Herestraat is, een voetgangersgebied. Voeg daar een bepaald slag fietsers aan toe (agressief tringelend en zoveel mogelijk in een kaarsrechte streep van Vismarkt naar Zuiderdiep) en de kiem voor conflict is gelegd. Dat er niet dagelijks iemand met een bloedneus wordt afgevoerd mag een wonder heten.

Parkeren

In de Brugstraat zijn de problemen van net iets andere aard. De straat is breed genoeg: fietsers houden van nature het midden van de straat aan en voetgangers houden genoeg ruimte. Totdat... De fietsers afstappen en hun stalen ros parkeren. De Brugstraat is inmiddels veranderd in een zee van geparkeerde fietsen. En heel wonderlijk: fietser hebben massaal de neiging om hun fiets middenop de straat te zetten. ,,En als één fietser dat doet, staat het in een mum van tijd vol”, verzucht Jozeph Rosario. Hij is fietssteward (’fietscoach’ in het jargon van de gemeente Groningen) en probeert de fietsers wat manieren bij te brengen.

Waarschijnlijk bedoelen de fietsers het niet kwaad. Ze zetten hun fiets middenin de ‘verblijfsruimte’ zoals de gemeente Groningen de straat tegenwoordig noemt. Op zich niet eens zo onlogisch: tussen de op die manier geparkeerde fietsen en de gevel blijft ruimte voor de voetgangers. Aan de andere kant ontstaat een door een haag van fietsen omzoomde baan voor fietsen. Maar op die manier staan de fietsen wel de hulpdiensten in de weg. En de pendelbusjes die de mensen van en naar de binnenstad vervoeren. En als je niet uitkijkt, hinderen ze ook het fietsverkeer dat (met name als de A-brug open heeft gestaan) enorme volumes kan bereiken. ,,En wat te denken van de blinden en slechtzienden”, zegt Rosario. Sowieso is het (ook voor het ziende) winkelend publiek momenteel in de Brugstraat wurmen om langs de fietsen te komen.

Aan de gevel

Daarom moeten de fietsen zoveel mogelijk aan de gevels worden geparkeerd. Daarnaast is bij de Akerk extra parkeergelegenheid gekomen voor fietsen.

De gemeente Groningen heeft twee banners over de Brugstraat gehangen in een poging de fietsoverlast tegen te gaan. ‘De Brugstraat beleef je samen’. Voorlopig heeft Jozeph Rosario nog wel werk.