’Ons hart klopt sneller van de motorfiets’

GRONINGEN - Voor hen kent de motorfiets allang geen geheimen meer, en ook voor de klanten hebben Rita Brons en Johan de Vries van Brons Motoren alle aandacht.

Ze staan glimmend en glanzend te wachten op een nieuwe eigenaar: de tientallen stalen rossen in de winkel van Brons Motoren. Sinds jaar en dag houdt Rita Brons zich bezig met de verkoop van deze Europese en Japanse motormerken. Dat zette ze ook voort na het overlijden van haar man Frits Brons in februari.

Om de zaak draaiende te houden besloot oud-werknemer Johan de Vries zich te ontfermen over de reparatie van de motoren. Je vindt de kersverse 'chef werkplaats' dan ook meestal gebogen over één van de vele opengeschroefde motoren, in een werkplaats waar robuuste skeletten van voormalige motorfietsen staan en waar die eeuwige geur van olie hangt.

Hechte vriendschap

Frits Brons startte zijn bedrijf in 1984, samen met zijn vrouw Rita. Kort daarop kwamen Frits en Johan elkaar tegen op een evenement van een motorclub. ,,Daarna hielden we contact", zegt Johan. ,,Toen ik eens onderdelen nodig had voor mijn motor kwam ik bij Frits aan de deur. Uiteindelijk kregen we een hechte vriendschap en ben ik in zijn bedrijf gaan werken."

rits, Rita en Johan maakten lange dagen in het bedrijf. ,,Soms werkten we 16 uur op een dag. Overdag waren we hier, 's avonds gingen we naar plekken als Amsterdam om naar een nieuwe motor te kijken", herinnert Johan zich maar al te goed. ,

,Maar dat we zoveel werkten vonden we niet erg, want we bezig waren met onze hobby, met onze passie. Van motorrijden gaat ons hart sneller kloppen."

Liefde voor het motorrijden

De bezoekers van de zaak delen allemaal diezelfde liefde voor het motorrijden. ,,Motorrijders houden van het machtig gevoel dat het geeft. Het zorgt voor vrijheid, en voor een kick: je bent eigenlijk loslopend wild. Er is namelijk altijd een kans dat je de prooi van iemand anders in het verkeer zult zijn", verwoordt Johan de liefde voor de motor, zoals zoveel van zijn klanten die hebben.

Dat diezelfde mensen zich thuisvoelen in hun zaak, staat vast. Johan: ,,Wij zijn betrokken bij de klanten, maar de klanten zijn ook betrokken bij ons. We gaan heel familiar met elkaar om. We kennen ze allemaal persoonlijk. We weten bijvoorbeeld wanneer een klant de motor echt nodig heeft. Iemand die ermee moet werken heeft voorrang op iemand die de motorfiets veel minder snel nodig heeft. We noemen onze klanten allemaal bij naam, weten wat voor werk ze doen. We kennen hun verhalen. Wat dat betreft zijn we net psychologen in de motortechnologie."

Nee betaat niet

In de eerste jaren rond 2000 was Johan zijn geluk tijdelijk bij grotere motorzaak gaan beproeven, maar toen hij nodig was op zijn oude plek twijfelde hij geen moment. ,,Ik heb altijd gezegd: dit is het mooiste bedrijf waar ik ooit gewerkt heb. Dat mag je bij alle andere zaken navragen, iedereen weet het: hier heb ik mijn mooiste tijd gehad. Frits en ik hadden één credo: 'nee bestaat niet'. Gewoon proberen. We brachten het hoe dan ook tot een einde."

Rita vult aan: ,,Frits hield van knallen. Hij was een nuchtere man, recht door zee. Een sterke, imposante verschijning. Hij stond voor iedereen klaar."

Johan, tot slot: ,,Frits vond voor alles een oplossing. Bij hem kon alles."