Mensen van het Martini Ziekenhuis

GRONINGEN - In het Martini Ziekenhuis in Groningen werken bijna 3.000 mensen samen voor de beste zorg. Wie zijn zij en wat doen ze precies?

In deze aflevering van de maandelijkse rubriek spreken we Aukje Kruims, medisch secretaresse bij de poli Orthopedie.

Wat doe je als medisch secretaresse zoal?

‘Samen met tien collega’s plan ik onder meer de spreekuren van artsen en assistenten op de poli Orthopedie. We kijken bij wie de patiënt met zijn specifieke klachten het beste terecht kan: Welke specialist is het meest geschikt en wie heeft er spreekuur? We checken ook meteen of er röntgenfoto’s jonger dan een half jaar beschikbaar. Als er geen foto’s zijn, plannen we een afspraak bij Radiologie om ze alsnog te laten maken, het liefst op dezelfde dag zodat de patiënt niet twee keer naar het ziekenhuis hoeft te komen.

Bij ontvangst op het spreekuur controleren we de gegevens aan de balie en melden we patiënt aan. Na het bezoek aan de specialist krijgt de patiënt van ons een vervolgafspraak, informatiemateriaal over een operatie of behandeling of bijvoorbeeld een machtiging voor fysiotherapie of hulpmiddelen zoals een brace of steunzolen. We verwijzen ook naar de website en het patiëntenportaal Mijn Martini. Op Mijn Martini kan een patiënt, door in te loggen met DigiD, zijn eigen informatie zoals de beoordeling van foto’s door de radioloog, uitslagen en (controle)afspraken nog even rustig bekijken als hij thuis is.

Een ander belangrijk deel van ons werk is de telefoondienst. We beantwoorden allerlei vragen van patiënten over het verzetten van een afspraak of bijvoorbeeld zorginhoudelijke vragen zoals ‘Moet ik stoppen met mijn medicatie tijdens een behandeling?’. Dat laatste overleggen we natuurlijk met de specialist, maar soms is even luisteren naar een patiënt of hem gerust stellen al genoeg. Een belangrijk aspect aan ons werk is integriteit en privacy. We horen veel van patienten en willen hen zo goed mogelijk helpen en beschermen. De telefoondienst doen we daarom niet aan de balie, maar in een aparte kamer.

Het laatste grote deel van ons werk is de administratie. We leggen alle afspraken vast in het digitaal patiëntendossier en doen de controle van de acties die de arts uitvoert om ook een goede financiële administratie te voeren. En we zorgen voor het verzenden van de verslaglegging van de specialist naar de huisarts.

Kortom, we zijn een buffer tussen patiënt en arts met als gewenst resultaat twee tevreden partijen.’

Wat vind je mooi aan je werk in het Martini Ziekenhuis?

‘Het Martini is mijn tweede thuis. Drieënveertig jaar geleden was ik de jongste medewerker bij Orthopedie, nu is dat precies andersom. Ik heb in de jaren heel veel ontwikkelingen gezien: Ik ben begonnen bij het oude RKZ aan de Verlengde Hereweg, ging mee naar de nieuwbouw aan de Van Swietenlaan en heb de fusie en de nieuwbouw tot het huidige Martini Ziekenhuis meegemaakt. Het Martini Ziekenhuis is geen klein ziekenhuis meer. We zijn groot gegroeid. Toch is het als een dorp, voelt alles vertrouwd en kunnen we door elkaar als collega’s te kennen iets extra’s doen voor een patiënt. Daar word ik blij van, iets te kunnen betekenen voor een patiënt.’

Welke gebeurtenis is je bijgebleven?

‘We hebben in korte tijd afscheid moeten nemen van twee collega’s, een collega werd ernstig ziek en een andere collega is overleden. Dat heeft een enorme impact gehad op ons als team. We zijn niet anders dan de mensen buiten het ziekenhuis. In kracht en in kwetsbaarheid. We hebben een leuk team!