Het blijft stil in de pendelbus

GRONINGEN - Je moet wel tegen de stilte kunnen als je chauffeur bent op de pendelbus die in Groningen rijdt. De motor op waterstof maakt geen geluid en van de passagiers moet je het ook niet hebben als chauffeur. Halverwege de middag stapten nog maar vier mensen in. De pendelbus heeft vandaag al meer dan twintig keer een eenzaam rondje gemaakt rond en door de Groninger binnenstad.

Gelukkig heeft chauffeur Anne Pytsje een prima humeur en stuurt ze het pendelbusje blijmoedig vanaf de Westerhaven de Westersingel op. Tot september vorig jaar reed de pendelbus over Westerhaven, Akerkhof en Zuiderdiep. Ook toen zat er al zelden iemand in de bus. Daarom werd de route uitgebreid. Nu rijdt de bus ook over de Noorderhaven en de Grote Markt. Maar dat heeft niet tot aanzienlijke groei van het aantal passagiers geleid, de pendelbus is nog steeds erg vaak leeg.

Voor de prijs hoef je een ritje met de pendelbus niet te laten. Je betaalt een euro. Voor WMO-pashouders en Stadjerspashouders is opstappen gratis. Oke, het is stil in de bus, maar toch heeft de bus wel een functie, denkt Anne Pytsje. ,,Vooral voor mensen die niet goed ter been zijn. Ik zie ze geregeld instappen met een lege rollator en later terugkomen met de boodschappen.”

De pendelbus is gaan rijden omdat het westelijke deel van de binnenstad (Brugstraat, Munnekeholm) op de schop ging. Voetgangers en fietsers hebben hier ruim baan, maar de bus verdween hier uit het straatbeeld. Vandaar de pendelbus, zodat mensen die slecht ter been zijn, toch de binnenstad in kunnen.

Overigens mag je ook gerust instappen als je niet slecht ter been bent. Dat doen twee dames op het Zuiderdiep. Ze hijsen een kinderwagen aan boord. ,,We zijn komen lopen uit de Indische Buurt en we gaan nu naar de Primark”, zegt de oudste van de twee terwijl ze een lok uit haar gezicht blaast. Tevreden ploft ze neer. ,,Ideaal, dit busje!”

De pendelbus is een experiment. In de loop van dit jaar volgt een definitief besluit over de toekomst van de pendelbus.